Вплив музики на розвиток творчої діяльності дітей дуже великий. Музика викликає у дітей емоційний відгук раніше інших видів мистецтва. Музичне виховання сприяє розвитку мови, емоцій, рухів, дає дітям радість, спонукає до активності, збагачує яскравими художніми враженнями. Музика приносить задоволення навіть 3-ох-4-ох місячному немовляті: спів, звуки металофона викликають у немовляти спочатку зосередження, а потім посмішку. Чим старше діти, тим яскравіші і багатші позитивні емоції, викликані музикою.
Дошкільне дитинство – пора найбільш оптимальна для залучення дитини до світу прекрасного. Величезне значення в зв'язку з цим набуває особистість вихователя. Від його морального обліку, рівня знань, професійної майстерності і досвіду залежить кінцевий результат виховання дошкільника.
Педагогу-вихователю важливо не тільки розуміти і любити музику, вміти виразно співати, ритмічно рухатися і в міру своїх можливостей грати на музичних інструментах. Найсуттєвіше – вміти застосувати свій музичний досвід.
Значення занять у формуванні мовленнєвої компетенції дошкільників
Мовленнєва компетенція — це вміння на практиці доречно користуватися мовою (висловлювати свої думки, бажання, наміри, прохання тощо), використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби. Це полікомпонентний утвір, що містить такі компетенції:
- лексичну (наявність певного запасу слів у межах вікового періоду, їх доречне застосування, вживання засобів мовної виразності: приказки, прислів'я, фразеологізми, епітети, порівняння);
- фонетичну (правильна звуковимова, розвинений фонематичний слух, володіння інтонаційними засобами виразності);
- граматичну (практичне вживання відповідних граматичних форм рідної мови: рід, число, відмінки, час тощо);
- діамонологічну (розуміння зв'язного тексту, вміння відповідати та звертатися із запитаннями, вести діалог, складати різні види розповідей, переказувати).
1. Гра "А мене звати..."
Мета : розвивати бажання познайомитися, вчити звертатися за допомогою
мови один до одного.
Хід гри : вихователь організовує дітей у коло. Кожна дитина, стоячи у колі по черзі звертається до свого сусіда праворуч, передає йому м'яч, називаючи своє ім’я. Розпочинає мовлення з передачею м'яча вихователь : "Мене звуть Оля", далі діти наслідують зразок речення.
Обраний вірш повинен відповідати віковим особливостям дитини. Художній поетичний твір повинен подобатися своєю музикальністю, яскравістю образів, приносити естетичне й моральне задоволення, викликати бажання пережити знову й знову ті почуття, які викликав вірш, відтворювати, чути ще раз тощо.
Увесь вірш від початку і до кінця треба не поспішаючи, виразно прочитати дитині. Розуміння змісту сприяє ефективнішому запам’ятовуванню. Якщо дорослий розповість вірш напам’ять, то ефект буде більшим. Слід пояснити незрозумілі слова та вислови. Часто нерозуміння з’являється при перших спробах дитини, коли вона перекручує, замінює незрозуміле іншим словом або постійно забуває його. Головне — доступно пояснити.