говорити в міру голосно, чітко, правильно, виразно, додержуючи правил культури мовлення;
називати предмети, їх ознаки, групувати за призначенням, ознаками тощо;
спілкуватися з однолітками й дорослими (будувати діалог, брати участь у полілогах), добираючи потрібний тон (ввічливий, лагідний), передаючи потрібну інтонацію (запитання, радості, суму, здивування тощо);
розповідати про той чи інший знайомий предмет послідовно, без надто довгих пауз, повторів;
розповідати за змістом картини у логічній послідовності, плавно, без повторів, зайвих слів, надто довгих пауз (три-чотири речення);
впізнавати речення у зв'язних висловлюваннях, складати окремі речення за малюнками, виділяти з поширених речень окремі слова, розуміти і розрізняти слова-назви, слова-дії, слова-ознаки;
розрізняти голосні й приголосні (тверді, м’які) звуки, здійснювати усний звуковий аналіз слів (на кінець року);
ділити слова на склади, визначати місце наголошеного складу;
читати по складах слова та невеликі речення (на 3-5 слів) із знайомих літер;
орієнтуватися в зошиті, вільно промальовувати елементи різних форм за зразком.
знати імена та по батькові, прізвища своє, своїх батьків, родичів, друзів, вихователів та інших працівників дитячого садка;
знати казки, легенди, оповідання, вірші про природу, предметний світ, стосунки між людьми, як представниками різної статі тощо.
знати назву держави, її символіку, орієнтуватися в місцезнаходженні України на карті;
знати, що в державі крім українців живуть різні народи та нації, але всі вони прагнуть миру і взаєморозуміння;
знати, що всі люди, що живуть на нашій планеті, складають поняття «людство»;
знати назву свого міста (села), своєї країни, міста чи села, де живуть родичі;
знати назви предметів домашнього ужитку та їх деталі, застосування;
мати поняття про народні обереги-символи (рушник, кольори на ньому), український національний одяг, віночок (квіти і стрічки на ньому), рослини-символи (калина, дуб, верба, барвінок) та інше;
знати назви професій дорослих, перш за все – соціально важливих (вчитель, вихователь, лікар, медична сестра, аптекар, кухар, пекар, перукар, фермер, пожежник, міліціонер, будівельник, пілот, водій, машиніст, швея, продавець та ін.), розуміє значення кожної професії в суспільстві та її особливості;
мати уявлення про школу, особливості діяльності учня та вчителя.
виражати позитивні емоційно-естетичні реакції на явища та об'єкти природи;
висловлювати прагнення до взаємодії з природою на чуттєво-ігровій основі з домінуванням етичних та естетичних мотивів;
проявляти інтерес до інформації природничого характеру, бажання зрозуміти суть явищ, визначити взаємозв'язки;
прагнути до самостійних дій у природі (доглянути дерево, кущ, протидіяти тим, хто шкодить природі тощо);
широко орієнтуватися в природному оточенні, виділяти найважливіші ознаки сезонів, взаємозв'язку між висотою сонця і температурою повітря, опадами, змінами в рослинному і тваринному світі, праці людей;
усвідомлювати необхідності дбати про своє здоров'я кожної пори року.
уміти відбирати один або кілька предметів (фігур за двома ознаками (назва — форма, назва - колір тощо);
розпізнавати геометричні фігури і називають їх;
аналізувати просторове розміщення предметів у більш складних ситуаціях. («Лівіше від верблюда дві іграшки : заєць і ведмідь», «Правіше від ведмедя теж дві іграшки: заєць і верблюд»);
знати назви днів тижня, місяців (поточного, попереднього і наступного);
уміти назвати за будь-якою ознакою всі предмети, кожний, останній, будь-який;
рахувати у межах 10 предмети, які по-різному розміщені на площині (хаотично, лінійно, по колу);
упорядковувати геометричні фігури, числові картки, предмети, дні тижня, місяці за певною ознакою;
утворювати нове число і розрізняти та правильно називати цифри (0,1—9);
складати і обчислювати приклади на додавання і віднімання способом перелічування суми або остачі;
розв'язувати задачі на знаходження суми і остачі за допомогою малюнків та практичних дій.
емоційно відгукуватися на прояви прекрасного в житті, природі та мистецтві;
на доступному рівні аналізувати твори різних видів мистецтва, розуміючи їх особливості, як спільні, так і ті, що їх відрізняють;
створювати власні художні образи в різних видах образотворчої діяльності, виражати своє ставлення до них;
орієнтуватися на колір, лінію, форму, ритм, композицію як на засоби вираження емоційного стану та настрою самого митця (як маленького, так і справжнього художника);
із захопленням брати участь у колективних творчих роботах.