Тема: Ознайомлення з властивостями льоду: «В гостях у Снігової королеви»
Мета: ознайомити дітей з властивостями льоду: слизький, крихкий, легкий, має форму ємності, в якій замерзла вода, найшвидше тане у гарячій воді. Учити встановлювати взаємозв’язок між явищами природи на прикладі нескладних дослідів. Сприяти розвитку пізнавального інтересу та стимулювати дитячу інтелектуальну діяльність. Виховувати доброзичливе ставлення один до одного, бажання допомогти; бережливе ставлення до свого здоров’я та життя.
Обладнання: одноразовий посуд: мілкі тарілки, глибокі тарілки, ложки, стакани, білі халати, серветки.
Матеріал: тепла вода, холодна вода, кубики льоду.
Хід заняття
Вступна частина
Привітання.
- Малята, скажіть, яка зараз пора року? (відповідь дітей)
- Чому ви думаєте, що зараз зима? (міркування дітей)
- Діти, сьогодні вранці листоноша приніс нам листа, але він без адреси. (вихователь виймає з конверту зображення Снігової королеви)
- Як ви гадаєте , від кого цей лист? (відповідь дітей)
Вихователь читає лист.
«Любі малята, запрошую вас у своє королівство, крижану лабораторію. На вас чекають цікаві відкриття. Надсилаю вам своє фото».
- Як ви думаєте, де живе Снігова королева? (відповіді дітей)
- Давайте пригадаємо, що таке лабораторія. (приміщення, в якому проводять дослідження)
- Діти, а ви хочете потрапити в лабораторію?
- А щоб потрапити туди вам потрібно заплющити очі, а я промовлю чарівні слова:
« Один, два, три, чотири, п’ять,
Починаю чаклувать,
Нумо, очі закриваймо,
В крижану лабораторію рушаймо».
- Ось ми і на місці. Погляньте, тут все із льоду, тож будьте обережні. Давайте пригадаємо правила поведінки в лабораторії. (Вихователь показує сигнальні картки)
- Чому? (відповіді дітей)
- Чому?
- Чому?
- Добре, молодці. Тепер я гадаю ми можемо зайняти свої місця. (Діти одягають халати і сідають за столи)
Основна частина
- Малята, в цьому листі королева написала нам завдання, які ми повинні виконати.
Дослід № 1
Перевірити: лід - слизький?
Діти беруть кубик льоду, кладуть на тарілочку і проводять пальцем по кубику. Пальчик ковзається.
- То який лід? (слизький)
- Якщо лід слизький, коли це може бути небезпечно?
- Яке задоволення приносить нам лід? (розгляд ілюстрацій. Виставляється картка з результатом досліду)
Дослід № 2
Перевірити: лід крихкий чи ні?
Діти ламають шматочок льоду руками.
- Малята, що ми з вами щойно перевірили? (відповіді дітей)
- А де ви могли це бачити? (відповіді дітей, розгляд ілюстрацій)
- Чи можна ходити по льоду? (припущення дітей)
- Чому? (відповіді дітей. Виставляється картка з результатом досліду)
Дослід № 3
- Дітки, а давайте зробимо королеві льодяний подарунок? Ось є форми. На що вони схожі? (полуниця, виноград, яблуко) Наллємо у ці форми кольорової води і поставимо на якийсь час у холодильник королеви. А потім побачимо, що ми отримаємо.
Фізкультхвилинка
Діти уявляють себе сніжинками. Імітують падання сніжинок на землю.
Дослід № 4
- Давайте перевіримо чи тоне лід, чи ні? Візьміть глибокі тарілочки з водою і обережно покладіть кубик льоду в тарілочку. Що відбувається? (Лід у воді не тоне)
- А що це означає? (Лід легкий)
- А якби було навпаки? (лід би потонув у воді)
- А хто живе у річках? (відповіді дітей)
- І що сталося б із мешканцями річок? (вода замерзла б і рибки загинули б)
- Отже, лід легкий і не тоне у воді і жителі річок почувають себе добре і взимку.
Виставляється картка з результатом досліду.
Дослід № 5
Нам потрібно перевірити, де швидше розтане лід: у теплій воді, холодній чи в порожньому стакані. (перед дітьми стакани з холодною і теплою водою, а також порожній стакан. Діти опускають кубик льоду в кожен із стаканів. Спостерігають, що відбувається. Відповіді дітей. Виставляється картка з результатом досліду)
- Де ви могли таке бачити у вашому домашньому побуті? (відповіді дітей)
- А тепер, мабуть, можна принести наші льодові солодощі.
- Чи схожі льодяники на ці форми? (Схожі)
- А що це означає? (коли воду налити в яку-небудь форму і поставити в холодне місце, то вода перетвориться на лід і буде такої ж форми)
- А малятам можна їсти так холодні льодяники? (ні, не можна)
- Чому? (тому що можна захворіти)
- Так, малята, правильно. Дітям це їсти не можна.
- Діти, ми з вами виконали усі завдання Снігової королеви і можемо повертатися у садочок. Заплющуємо очі і я промовлю чарівні слова:
«Крібле, крабле, закрутись,
У садочку опинись»
Заключна частина
- Малята, не дарма всі результати наших завдань ми зображували на ось таких чарівних кристаликах. А щоб ще краще нам запам’ятати про властивості льоду, ми маємо ці кристалики скласти у великий кристал.
Діти складають «кристалики-пазли» в одне ці і пояснюють, що означає кожне зображення.
- То яку небезпеку несе в собі лід? (відповіді дітей)
- Яку радість приносить нам лід? (відповіді дітей).