Тема: Музей зими.
Мета: узагальнити знання дітей про зиму; вчити описувати зиму та складати казку за схемами; самостійно шукати способи спільного досягнення мети; творчо реалізувати себе в груповій роботі; вчити підбирати прикметники, дієслова до іменників; розвивати діамонологічне мовлення; збагачувати словник дітей новими словами; вчити вживати в своїй мові форми мовленнєвого етикету; виховувати інтерес до пізнання нового, любов до природи.
Хід заняття:
Чудо-сани прилетіли,
Скакуни в цих санях білі,
В санях тих сидить цариця,
Рукавом махає –
Сріблом все вкриває (Зима)
– А як ви думаєте, чому зима? – А який місяць? (лютий – останній).
– Діти, а чи замислювались ви, чому в цей останній місяць зими часто йде мокрий сніг, навіть дощ, сніжок розтає, чому Зима плаче? Я запитала в неї і почула відповідь, що час дуже швидко минає, незабаром скінчиться зима, а на зміну їй прийде весна, і від Зима і сліду не лишиться, ніщо про неї не нагадуватиме. Бачите, є за чим журитися Зимі, сумувати.
І от я хочу запропонувати вам, малята, одну цікаву ідею. Але спочатку скажіть, чи були ви в музеях? Що ви там бачили? Так, в музеях зібрані різні речі, картини, виставки, цікаві розповіді, щоб люди милуватися ними і зберігали про них пам'ять . Давайте і ми створимо Музей Зими.
Правила роботи в групі:
Не перебивати товариша, вислуховувати товариша, бути ввічливими.
Хто потребує допомоги, піднімає (листочок) сніжинку. Домовтеся, хто буде лідером. На столі 1- сніжинка відповідає лідер, віночок із сніжинок відповідають всі.
1 гр. – опис пори року зима за схемою.
2 гр. – складає казку про сніжинку за схемою
3 гр. – знайти, в яких казках заховалась зима і чому.
Перевірка групової роботи:
Опис,
Казка,
Картинки.
– А зараз станьте парами, хто з ким захоче. Кожен уявив себе в ролі Зими (заплющили очки) і скажіть Зимоньці красиві слова-компліменти.
Стаємо в коло, кидає вихователь м'яч.
Сніжинка яка? – маленька, м'якенька, холодна, блискуча, пухнаста, кришталева, срібна, весела, сумна, неслухняна, вилична, казкова, зачарована, ніжна, чудова, візерунчаста.
Сніжинка що робить? – лежить, падає, кружляє, спускається, танцює, пурхає, кружиться, тане, лягає, в'ється.
Ось ми і портрет сніжинки залишимо музею.
– А зараз відпочинемо, уявіть, що ви маленькі сніжиночки. Танок сніжиночок: (покружляли, летять, опустилися, покружляли, зробили, велику сніжинку, покружляли, лягли).
– Якими фарбами зима розписала природу? (білий, синій, голубий, сірий).
– Який зимовий колір вважається головним? (білий).
– Що таке снігопад? (сильно і довго іде сніг)
– На що схожі сніжинки? (квіточку, зірочку, ватку, балеринку, метелика, пушинку, білу муху, бджілку). Пелюстку, павутинку, прикрасу.
– Чому взимку багато птахів із лісів переселяються до людського житла? (там їм легше знайти собі їжу).
– Чому в холодну погоду птахи сидять, настовбурчивши пір'я? (так вони зігріваються, чим більше повітря між пір'ям затримається – тим тепліше буде).
– Де раніше починає танути сніг – в лісі, на городі чи на вулицях міста? Чому? (на вулицях міста, там тепліше).
– Яку користь приносять людям синички взимку? (шукають у корі дерев шкідливих, комах, їх личинки і поїдають їх).
– Що птахам страшніше взимку – холод чи голод? (голод).
– Чому на ніч горобці збиваються у зграйки? (так вони гріють один одного: ті що всередині, зігрілися, переходять, назовні, а ті , хто змерз – у серединку).
– А які ви знаєте звуки зими?
– А зараз, діти, ми зберемо звуки зими, і теж їх залишимо в музеї.
у – у – у – вітер,
р – р – р – сніг рипить,
цвірінь – цвірінь – горобчики цвірінчать,
шух – шух – відкидають сніг
металофон – бурульки падають
ха – ха – ха – веселий сміх малят.
Ось ми і створили Музей Зими.
– Що є в нашому міні-музеї?
– Казки, де заховалась Зима.
– Казка про сніжинку.
– Опис зими.
– Портрет веселої сніжинки.
– Звуки зими.
Інтегроване заняття з пріоритетом мовленнєвого розвитку з використанням засобів музейної педагогіки.
Тема: Йде нашим краєм чарівниця-осінь (створення міні-музею осені).
Мета: вчити дітей описувати осінь та складати казку за схемами; самостійно шукати способи спільного досягнення мети; творчо реалізовувати себе в груповій роботі; вчити підбирати прикметники до іменників; розвивати діалогічне мовлення; збагачувати словник дітей новими словами; вчити вживати в своїй мові форми мовленнєвого етикету; виховувати інтерес до пізнання нового, любов до природи.
Хід заняття.
1.Загадка про осінь.
Жовте листячко летить, під ногами шелестить,
Сонце вже не припікає, коли, діти, це буває? (восени)
– А які ще ознаки осені ви можете назвати? (діти називають).
2. Цікава ідея.
– Діти, а чи замислювалися ви, чому восени так часто йдуть дощі, чому Осінь плаче? Я запитала в неї і почула відповідь, що час дуже швидко минає, незабаром скінчиться осіння пора, а на зміну їй прийде холодна зима, і від Осені і сліду не лишиться, ніщо про неї не нагадуватиме. Бачите. Є за чим журитися Осені, сумувати. І от я хочу запропонувати вам, малята, одну цікаву ідею. Але спочатку скажіть, чи були ви в музеях? Що ви там бачили? Так, в музеях зібрані різні речі, картинки, виставки, цікаві розповіді, щоб люди милувалися ними і зберігали про них пам'ять. Давайте і ми створимо Музей Осені.
3.Поділ дітей на 3 групи: з червоними кленовими листками, з жовтими, з коричневими (емблеми).
Прала роботи в групі:
Не перебивати товариша, вислуховувати товариша, правила ввічливості.
Хто потребує допомоги, той піднімає листочок. Домовтеся, хто буде лідером.
– Що означає на столі 1 листок – відповідь лідера.
А що означає вінок з листя – відповідають всі.
Опис пори року – осінь за схемою.
1 група – склад, опис пори року – осінь за схемою.
2 група – складає казку про листочок за схемою.
3 група – знайти, в яких казках заховалась осінь і чому.
Перевірка групової роботи:
Опис, казка, картинки.
4. Таночок: «Ми – листочки».
– А зараз відпочинемо, візьміть по листочку на килимку, уявіть, що ви маленькі листочки. – Уявіть, що листочки танцювали, кружляли один з одним, а потім зустрілися. Станьте парами, хто з ким хоче. Пам’ятайте, що треба привітатися, познайомитися, а потім про щось запитати.
5. Діалог листочків.
Діти складають діалоги.
Склали у вазу листочки, натюрморт з осіннього листя (на виставку в музей).
6. Опис осіннього дощику.
– А зараз намалюємо портрет осіннього дощу словами. Стають діти в коло, вихователь кидає м’яч.
– Дощ який? – сумний, похмурий, важкий, густий, рясний, дрібний, веселий, тривалий, холодний. Ще є капосний дощ, чому, бо він сам гуляє, а дітей на вулицю не пускає.
А ще є «грибний» дощ – це такий легенький, маленький осінній дощ, після якого росте багато грибів у лісі.
Ось ми і портрет осіннього дощу залишимо музею.
7. Мозковий штурм.
– Як називається явище, коли опадає листя?
– Чому опадає листя на деревах?
– Який колір осені вважається головним?
– Чому осінь називають «золотою»?
– Сліди яких тварин ми можемо частіше побачити восени?
– Що таке «бабине літо»? (тепла, сонячна погода, яка настає після похолодання).
– Що роблять дерева, коли скидають листя?
– Що ще роблять листочки, коли опадають? (літають, кружляють).
– На що схожі листочки, коли вони кружляють у повітрі?
– Які ви знаєте звуки осені?
8. А зараз, діти, ми зберемо (останні) звуки осені, і теж їх залишимо в нашому музеї.
у – у – у – вітер,
ш – ш – ш – шелестить листя,
кап – кап – кап – дощик,
курли – курли – птахи
листя шелестить (папером).
9.Підсумок:
– Ось ми і створили Музей Осені. – Що є в ньому?
Казки, де заховалась осінь, казка про листочок осінній, опис осені, натюрморт з осіннього листя, звуки осені, портрет дощу словесний.
10.Різні форми прощання.
– До побачення! Бувайте здоровенькі! До зустрічі! Прощавайте! Всього доброго! Всього найкращого! На все добре! Хай вам щастить!