Попросіть свого півторарічного малюка принести іграшку — і він з радістю виконає ваше прохання. Тільки скажіть, що пора йти на дитячий майданчик — і малюк через мить буде біля вхідних дверей. Нагадайте йому, що пора лягати спати — і реакція буде протилежною, малюк втече ховатися.
Коли дитині вже шістнадцять місяців, очевидно, що вона розуміє практично все, що ви говорите, навіть якщо її власна мова досі нагадує тарабарщину. Здатність розуміти усне мовлення — перший важливий крок до власної мовної активності. Дитина удосконалюється в цьому сприйманні мови з тих самих пір, коли вперше почула звук вашого голосу ще в утробі. Відтепер, у півторарічному віці, вона присвятить першу половину другого року свого життя удосконаленню навичок сприйняття мови, створюючи словниковий запас і «вбираючи» малозрозумілі правила граматики, ще не вимовивши декількох зв’язних слів підряд.
Чому діти так пізно починають говорити?
Для дитини великий подвиг перейти від слабких потуг членороздільної мови до лінгвістичного екзерсису вимови двох-трьох слів з декількох складів, що виражають її думки, спостереження і емоції. Слова символізують не тільки об’єкти, але й дії, події, емоції та відносини. Більш того, оволодіння мовою вимагає знання правил синтаксису і граматики та вміння їх застосувати на практиці.
Як і у випадку з іншими навичками, не існує чітко визначеного віку та механізму оволодіння мовою. У розвитку мовних навичок півторарічної дитини нормальними вважаються найрізноманітніші прояви. У деяких дітей з великими зусиллями вирвеш кілька слів, а в інших до 16 місяців словниковий запас включає до двадцяти слів. Артикуляційні навички дитини все ще не розвинені, і часто вимова малюка зрозуміла тільки її батькам.
Перші слова
Перші слова дитини — майже завжди своєрідні ярлики — іменники на позначення людей, тварин і всіх інших предметів, з якими стикається малюк. Спочатку він вивчить прості одно- або двоскладові слова, потім перейде до словосполучень. У цей період дитина в середньому вивчає два-три слова кожен місяць. Потім, абсолютно несподівано — як правило, у вісімнадцять місяців, плюс-мінус два місяці — малюк переживає так званий «мовний прорив», після якого починає запам’ятовувати по десять слів щодня і покращує навички сприйняття мови з ще більшою інтенсивністю.
Коли дитина добре засвоїть кілька слів, вона буде намагатися виражати свої думки більш точно. Спочатку вона буде використовувати для цього інтонацію. Наприклад, коли вона вивчить слово «кіт», вона буде кричати «кіт!», коли кішка стане копатися в квітковому горщику — адже раніше вона чула, що ви лаяли за це свого домашнього улюбленця.
Складаємо пропозиції
Нарешті, малюк зрозуміє, як нанизувати дрібний бісер свого зростаючого словникового запасу на короткі нитки пропозицій. Спочатку його не турбують «непотрібні» слова на кшталт прийменників і сполучників — для нього ці службові слова не мають сенсу. Розуміння цих слів прийде в міру дорослішання. Зате він із задоволенням повторюватиме поєднання з слів, що мають для нього сенс. Наприклад, якщо малюк знову «застукає» кішку за поїданням вашої улюбленої герані, він скаже не «Ти — поганий кіт!», а просто «Поганий кіт!»
Ці перші невмілі пропозиції експерти називають «телеграфною промовою». Зазвичай вони складаються з двох слів. Незважаючи на стислість, ці пропозиції позначають новий рівень комунікації між дитиною і навколишнім світом. Наприклад, малюк може підбігти до вікна і закричати «Тато вдома!», побачивши що наближається батько, або крикнути «Гойдалки!», опинившись на ігровому майданчику.
Забавні факти про розвиток дитини
На що вже здатний малюк:
* Місяць 16: підніматися по східцях, копіювати поведінку оточуючих, розуміти все, про що ви говорите.
* Місяць 17: запам’ятовувати людей і місця, рухатися під музику, кидати м’яч.
* Місяць 18: згадувати букви в книжці і протестувати, якщо ви хочете пропустити сторінки, а також прикидатися, ніби не розрізняє предмети.
*** При підготовці матеріалу використано інформацію з відкритих інтернет-джерел.