Мовленнєві вправи для дітей молодшого та середнього дошкільного віку

Опубліковано: Середа, 10 грудня 2014, 09:16
Перегляди: 50483

1. Гра "А мене звати..." 

Мета : розвивати бажання познайомитися, вчити звертатися за допомогою

мови один до одного.

Хід гри : вихователь організовує дітей у коло. Кожна дитина, стоячи у колі по черзі звертається до свого сусіда праворуч, передає йому м'яч, називаючи своє ім’я. Розпочинає мовлення з передачею м'яча вихователь : "Мене звуть Оля", далі діти наслідують зразок речення.

2. Гра "Наші пальчики - друзі"

Мета : удосконалення мовленнєвого спілкування при ознайомленні одне з одним, розвиток координації мовлення і рухів дрібних м'язів рук

 Хід гри : вихователь шикує дітей у дві шеренги обличчям одне до одного.

Спочатку вони об'єднують долоньки своїх рук навпроти один одного під

слова вихователя :

Дружать наші малюки

Подружились я іти

Раз, два, три, чотири, п'ять

Будем ім’я називать.

Вихователь спонукає по черзі у парах голосно називати їм" я, будуючи фразу :

"Мене звуть Аня", "А мене звуть Саша".

3. Гра "Луна"

Мета : тренування у називанні власних імен, правильному артикулюванні

звуків у ньому.

Хід гри : вихователь організовує дітей на килимку сидячи в колі. Вихователь ставить завдання і спонукає практично (по черзі) дітей виходити у центр кола ( або біля вихователя ) і голосно та чітко називати своє ім’я плеснувши в долоні - Ка-тя.

Вихователь спонукає дітей повторити як луна ім’я дитини хором.

4. Гра "Равлик"

Мета : закріплення вимови власних імен, продовження знайомства дітей

одне з одним, вміння відповідати по сигналу.

Хід гри : вихователь організовує дітей у коло один за одним, розповідає про равлика, який виставляє ріжки виходячи із своєї хатки. Діти рухаються по колу тримаючись за руки. Вихователь дає сигнал : "Равлик!" - діти присідають "виставляючи ріжки" пальчиками, голосно по черзі називаючи своє ім'я.

5. Гра "Телефон"

Мета : вчити обирати конкретні форми спілкування, давати відповіді на поставленні запитання, спонукати до самостійного звертання і підтримування розмови.

Хід гри : вихователь організовує дітей до гри з допомогою іграшкового

телефону. "Дзвонять" до кожної дитини розпочинаючи розмову і залучаючи

по черзі кожну дитину до співучасті у розмові :

Добрий день !Мене звуть Ольга Йосипівна.А як звуть тебе ? Як тебе називає мама ? Як ти себе лагідно називаєш ?Тобі подобається у нас, в дитячому садку ?Які іграшки тобі подобаються ?До побачення.

6. Гра "Мовленнєвий потяг"

Мета : закріпити вміння спілкуватися при знайомстві в різний спосіб,

розвивати слухове сприймання для правильної звуковимови.

Хід гри : вихователь каже : - Зараз ми з вами утворимо потяг, спочатку я буду паровозом ( локомотивом ) і буду їхати по колу з вами - вагончиками. Коли я буду їхати, то буду плескати в долоні казати своє імя : О-ля, О-ля, О-ля ( всі рухаючись повторюють ). Зупиняємось і міняємо паровозик. Я причіпляюся вагончиком в кінці потягу, а той хто перший буде паровозик і поведе потяг, вимовляючи свої ім’я і плескаючи в долоні: На-та-ля, На-та-ля, На-та-ля ! І так доти, поки кожен із дітей не побуде паровозиком.

7. Гра "Мовленнєвий клубочок"

Мета : закріпити знання дітей одне про одного, їхнє вміння звертатися одне

            до одного на ім’я, брати участь у спільному мовленні.

Хід гри : вихователька стоїть у центрі кола, яке організовує з дітьми. Він виконує роль клубочка ( можна мати у руках клубок для пояснення дій дітям). Вихователь вибирає дитину і спонукає її підійти до себе і голосно вимовити своє ім'я, взявши її за руку, далі підходить друга дитина бере за руку попередню дитину голосно називаючись "намотуючись" навколо "клубочка" - вихователя. Гра завершується коли остання дитина "намотається" навколо клубочка. Вихователька робить висновок : "Разом нам добре, ми всі одне одного знаємо і вміємо спілкуватися".

8. Гра "Чарівний стілець"

Мета : активізація спілкування, реалізація самостійного вирішення

мовленнєвого задуму у побудованому висловлюванні.

Хід гри : вихователька організовує дітей у коло, посередині кола стоїть "чарівний" стілець. Вихователька садить дітей по черзі на стілець. Інші діти, теж по черзі підходять до дитини, яка сидить на стільці із лагідним звертанням до неї її імені і пропозиції погратися. Вихователька дає зразок : "Іринонько, будемо з тобою гратися?" Дитина дає відповідь словом : "Будемо" чи "Так".

9. Гра "День народження ляльки..."

Мета : розвиток зв'язного мовного спілкування, спонукання до підбору потрібних слів пов'язаних із змістом побудови мовного висловлювання, добір вітальних і побажальних слів.

Хід гри : створення ігрової ситуації приходу до святково одягнутої ляльки

Оленки дітей у гості.

Що потрібно сказати, коли вас запрошують на день народження ?

Що потрібно брати із собою на свято до Оленки ?

Вихователь пропонує іграшки, які можна подарувати ляльці. Подає зразок, як треба привітати ляльку :

Оленко, вітаю тебе з днем народження, ось тобі мій подарунок  – зайчик.
Бажаю тобі гарно ним гратися.

Що скаже Оленка? (Спасибі Наталочко. Я пограюся із зайчиком)
коли діти подарують Оленці всі подарунки, вихователька організовує гру
"Каравай".

10. Гра "Хустинонька"

Мета : закріплювати вміння дітей давати відповідь шляхом домовлення

потрібного слова, вживати слова з пестливими суфіксами.

Хід гри : діти стоять у колі побравшись за руки. Вихователька знайомить дітей з чарівною хустинонькою. Діти йдуть по колу під віршований супровід виховательки :

Ой    хустинонько        шовкова,
Ти пливи, пливи по колу !
В руки хто тебе візьме,
Хай нам відповідь дає.

З останніми словами всі зупиняються. Вихователь передає хустинку дитині, навпроти якої він зупинився і пропонує відповісти :

Це сонце, як сказати лагідно : сонце ... ( сонечко ).

Це дощ і т.д. ( хліб - хлібчик, лялька - лялечка, квітка - квіточка, листок
- листочок).

11. Гра "Мовленнєва каруселя"

Хід гри : у виховательки обруч з різнобарвними стрічками. Діти стають на

килимку у коло і беруться за кінці стрічок. Рухаються по колу під супровід

вихователькою таких слів :

Діти ми усі веселі

Помчимо на каруселі

Каруселю зупиняй

Швидко відповідь давай !

Вихователька пропонує подивитись на виставку іграшок, вибрати іграшку, взяти в руки і розповісти про неї : як називається ? З чого зроблена ? Якого кольору, форми і розміру ? Як нею гратись.

(Можна відразу прикріпити до стрічок іграшки і "кататися" на каруселі разом із ними, при зупинці каруселі обирати дитину з іграшкою, яка буде про неї розповідати).

12. Гра "Ми з городу - ось які!"

Мета: Учити описувати овочі за зразком, закріпити вміння добирати слова і узгоджувати їх у реченні. Збагачувати словник назвами різних овочів та смакових особливостей.

Хід гри: створення ігрової ситуації приходу Осені із своїми скарбами-дарунками з городу. Обговорення з дітьми, чим багата осінь? Вихователька пропонує перевтілитися у овочі з городу (вдягає кожному відповідний наголівник, або дає в руки відповідне площинне зображення). Пропонує поглянути одне на одного, усміхнутись одне одному і розповісти все, що вони знають про свій овоч, який зображають. Вихователька дає зразок і каже:

Перша буду я, морквиця, гордовитая дівиця. Я росту на городі, маю
зелені різьблені листочки, ніби коси у дівчинки, я оранжева, мене
вживають сирою і варять зі мною суп та борщ.

Далі, йде розгортання сюжету за таким планом :

бурячок не відстає, слово мовить він своє (розповідь дитини);

а оце, огірок, завітав у наш садок;

ось картопля поспішає і про себе промовляє;

помідор не відстає і швиденько устає;

часничок теж є у нас, розповість у добрий час;

перчик, мабуть, теж старався до розмови готувався.
А тепер, любі діти, можна всім нам відпочити.
Покладемо в кошик наш овочі нам про запас

З овочевого вони всі роду

Бо до нас прийшли з городу

13. Гра "Розумники"

Мета: Закріплення вмінь дітей до спільного мовлення шляхом домовляння слів і повторень речень. Спонукати до короткого відтворення мовленнєвих пояснень.

Хід гри :

Варіант І

Вихователька просить здогадатися якого слова не вистачає у римованому рядку і підказати його:

Сійся, жито і пшениця, - буде дітям ... (паляниця).

Пояснення виразу "паляниця" - хліб. Для веселої малечі бублик виглянув із ... (печі).

Пояснення, де печуть хліб, булочки, бублики. А рум'яний колобок скочив прямо на ... (зубок).Пояснення порівняння колобок і булочка. Виросте всього доволі на широкім житнім ... (полі).Пояснення, де росте жито і пшениця. Запеклося сонце в хлібі хто зростив його ... (спасибі).Пояснення того, хто ростив і спік хліб.

Варіант II

Пропозиція поміркувати розумними голівками і підказати слово на питання "Хто це?", "Що це?".

Рідна, лагідна, найкраща і найдорожча - хто ? (мама)

Запашний, білий, смачний - що ? (хлібчик)

Білий, холодний, пухкий - що ? (сніг)

Соковите, солодке, червонясте з хвостиком ... (яблуко)

Пухнаста, руда, хитра ... (лисиця)

Зелена, висока, новорічна ... (ялинка)

14. Гра "Торбинка запитань"

Мета: Закріплювати вміння добирати відповіді на поставлені запитання, добираючи прикметники і дієслова до іменників та узгоджуючи прикметники з іменниками в роді, числі і відмінку.

Хід гри: Ігрова ситуація, в якій до дітей приходить хлопчик Питайлик

(площинне зображення, або іграшка) з торбинкою в якій фрукти (яблука,

груші, сливи) Питайлик дістає їх із торбинки запитуючи :  – Яблуко яке?

Якими словами про нього можна сказати? (Червоне, спіле,кругле, смачне, солодке, кисле, соковите, рум`яне) .

Груша яка? (Жовта, зелена, довга, спіла, солодка, смачна, м`яка, тверда,
соковита).

Слива яка? ( Синя, тверда, маленька, солодка, довгаста).

Описування фруктів за зразком вихователя:

Цегруша. Вона довгаста, жовта, м’яка і солодка. В середині груші
насіння. Груші варять компот, варення.

Це слива. Слива довгаста, синього кольору, в середині зелена. У сливи є
кісточка. Сливу їдять, кісточку викидають. З сливи варять компот і варення.

Цеяблуко. Воно кругле, червоне. Яблуко спіле, смачне, солодке. У
нього є хвостик, в середині насіння. За хвостик яблуко можна тримати.
Яблуко їдять, з нього варять компот і варення, печуть пиріжки.

Розгортання діалогу між Питайликом і яблучком з допомогою дітей.
Введення дітей в уявну рольову ситуацію, де фрукти розмовляють".

Питайлик : Яблучко :

Де ти взялося ?  – Я виросло в саду.

Ким ти було раніше ?Квіточкою.

Хто твоя мама ?Яблунька.

Хто до тебе прилітав ?Бджілки, пташки.

Яке ти на смак ?Солодке.

Чому ти котишся ?Бо я кругле.

Чи є в тебе братики ? Є, багато.

Ти брудне чи чисте ?Я, чисте, мене можна їсти

Далі побудова запитань до груші і сливи.

15. Гра "Мовленнєва стежинка до лісових звірят"

Мета: Вчити чітко і зрозуміло вимовляти окремі слова і речення, уважно

слухати і відгадувати нескладні загадки.

Хід гри: Створення ігрової  ситуації приходу Колобка. Розгортання розмови

З якої казки він до нас прийшов ?

Як треба привітатися з Колобком ?

Що можна розповісти про нас всіх ?

Яку пісеньку співав Колобок ?

Колобок пояснює, як він котився по стежинці і побачив лісових звірят, та й узяв їх з собою у кошичок. Організація уявної подорожі по стежинці до лісу під супровід тексту:А ми у ліс ходили і звірят зустріли.–А кого?

Діти називають: зайчик-побігайчик, лисичка-сестричка, їжачок-гострячок, вовчик-братик, ведмідь-набрідь, білочка-стрибалочка. Добирають лагідні слова, виконуючи вправу "Скажи лагідно".

16. Гра "Кошик мовних гостинців"

Мета: Стимулювати дітей розглядати предмети й пригадувати ознаки тих із них, яких тут немає, називати словами, виховувати правильну звуковимову.

Хід гри: Створення ігрової ситуації передача від бабусі дівчинці Наталочці(лялька) гостинці у кошичку.

Розповідь виховательки із виконанням дій типу:

Дивиться Наталочка  – в кошичку лежить щось кругленьке, гладеньке,
жовтеньке з одного боку, а з другого червоненьке. Вкусила
смачне,
соковите.Знаю, що росте на деревікаже Наталочка, але забула, як
називається.

 – Хто допоможе їй пригадати, як називається бабусин гостинець ? Варіанти: пиріжок, бурячок, горіх, огірок, цибуля, диня, помідор, морква. Віршовані варіанти: У кошичку є Я смачна і вітамінна

І не гірше апельсина.

Уборщі я головний
борщ без мене не смачний
Я
 – яскравий, красивіший,
Червоніший і товстіший.

Нас, зелені, залюбки

їдять дорослі й малюки

Нас шанують не даремно,

Дух наш світлий і приємний.

Ну а я, смачний, кругленький,
маю щічки червоненькі,

до смаку я в кожній страві роблять соки і приправи.

А я до сліз всіх допікаю
на мене всі так дорікають
Але без мене
 – нікуди,
Ні туди
 – і ні сюди.

Ну я, маю білі зуби,

Ви мене не бійтесь, люди.

Хоч гіркий я, та корисний

Всім мене потрібно їсти.

А я на городі господиня
жовта, соковита... (диня)
Я солодка й соковита,
Покуштуйте, не схочете пити.

Обговорення з дітьми характерних особливостей і ознак овочів.

17. Гра "Розкажи про іграшку ведмедику"

Мета: Закріпити вміння описувати іграшки, складати описові розповіді з

двох-трьох речень.

Хід гри: У гості до дітей прийшов ведмедик з кошиком іграшок. Ведмедикові подарували на день народження багато іграшок, але він не знає, як вони називаються і як з ними потрібно гратися. Вихователь пропонує дітям допомогти ведмедикові, розказати все про іграшку: як вона називається? З чого зроблена? Якого кольору, форми, розміру? Як з нею можна гратись ? Вихователь пояснює дітям, що потрібно вийти до столу, взяти з кошичка іграшку, показати дітям і все про неї розповісти ведмедикові. Ведмедик допомагає дітям у розповіді: хитає головою, допомагає голосом вихователя.

18. Гра "Мовленнєві віконечка у теремку"

Мета: Закріплення вміння дітей відповідати на запитання за змістом ілюстративного матеріалу, складати коротенькі розповіді із звуконаслідуванням.

Хід гри: Вихователь виставляє на фланелеграф вирізне з картону велике

зображення теремка з віконцямигеометричними фігурами, які закриті.

Читає закличку до гри:

В чистім полі теремочок стояв,

Хтось у тому теремочку проживав.

А хто у тому теремочку проживав

Знає той, хто у ті віконця зазирав.

А хто у ті віконця зазирав ?

Той, хто їх уміло відкривав,

Все про них гарненько розказав.

Вихователь пропонує дітям по черзі "відчинити" віконця певної форми: спочатку круглі (песик, ведмедик, зайчик), потім чотирикутні (коник, кізонька, поросятко, баранчик) і трикутні (корівка, півник, котик, їжачок). Спонукає їх до розповіді про тварину із відчиненого чарівного віконця і наслідування її голосу. Потім засовують, хто ж живе у теремку і за описом тварини, який робить вихователь діти відгадують, про кого йдеться і відкривають віконця у теремку.

19. Гра "Чарівний столик"

Хід гри: Вихователь створює ситуацію гри в театр, облаштовуючи дляцього столик із ширмочкою для іграшкової вистави. Промовляє чарівніслова:

Столик, столик, послужи

Нам виставу покажи

Все, що ти для нас покажеш,

Потім ми тобі розкажем !

Раз, два, та-ра-ра

Починається в нас гра !

На столику, після того, як вихователька забрала ширмочку за допомогою іграшок створена ігрова ситуація: ведмедик спить на подушці, лялька Катя сидить яз двома кольоровими кульками. Вихователь розгортає мовне спілкування в діалоговому режимі:

Що ви бачите на сцені?

Хто, що робить?

Чому ведмедик спить?

Давайте попросимо його, щоб він пробудився.

Що тепер роблять лялька Катя і ведмедик? (Граються кульками).

Хто до них прибіг? (Собачка).

Що він сказав друзям?

Що тепер роблять ведмедик, лялька Катя і собачка?

Як і чим вони граються?

20. Гра "Мовленнєва рукавичка"

Мета: Закріплювати вміння складати спільні з вихователем коротенькісюжетні розповіді, переказувати зміст знайомих казок, за допомогою навідних питань.

Хід гри: На столі лежить велика рукавичка із звірятами із відомої казки.Вихователь із дітьми пригадує її зміст

Як називається казка?

Хто загубив рукавичку?

Хто став жити в рукавичці?

Хто просився в рукавичку?

Вихователь розподіляє ролі між дітьми (мишки, жабки, кабана, ведмедика, вовка, лисички, зайчика) і організовує розігрування діалогів між ними виконуючи вправу "Хто, хто в рукавичці живе?".

21. Гра "Торбинко впусти"

Мета: Розширення і уточнення активного словника дітей, вправляння в правильній вимові звуків у словах і реченнях, засвоєння форми ввічливого прохання.

Хід гри: Вихователь пропонує нову, цікаву гру і ставить на стіл велику коробку з ігровим матеріалом. Відкриваючи її, він знайомить дітей із предметами та іграшками які є у ній, розкладаючи їх на столі. Заглядаючи у коробку зауважує, що на її дні є торбинка. Вона не проста, хоче погратися з дітьми. У неї можна складати іграшки і предмети, але вона може їх впустити, а може й не впустити. Щоб торбинка впустила до себе іграшку треба назвати її і попросити торбинку впустити її. Подає зразок :

 –Торбинко, торбинко, будь-ласка впусти ляльку Олю, вона гарна, має
бантик на голові.

Вихователь, виконуючи роль торбинки, впускає при правильній розповіді і проханні іграшку чи предмет і не впускає, коли дитина робить мовні помилки (вимовляє слова тихо, непослідовно будує прохання, пропускає слова і т.д.).

22. Гра "Лялька Оля йде на прогулянку"

Мета: Закріпити вміння описувати зимовий одяг і взуття, складати описовірозповіді.

Хід гри: Створення ігрової ситуації на столі: лялька і її зимовий одяг.  Їїпотрібно одягти на прогулянку. Вихователь запрошує по черзі дітей до столу, вони беруть одяг (чи взуття), розповідають про нього (як називається, якого кольору, з чого зроблений, для чого потрібний) і з допомогою вихователя одягають ляльку.

23. Гра "На гостині"

Мета: Збагачувати активний словник дітей іменниками назвами, стежити щоб говорили виразно, голосно, не поспішаючи, пов'язуючи слова у речення.

Хід гри : У гості до дітей прийшла лялька Катруся. Вона запросила до себе на гостину ведмедика Пуха і почала накривати на стіл, а тут ось скільки багато посуду і вона не знає, що і як поставити. Діти допомагають Катрусі за вказівками вихователя:

Що це? (тарілка)

Яка вона? (велика, глибока)

Що в неї наливають? (суп, борщ)

Яка тут ще є тарілочка?

Як вона називається?

Що кладуть у мілку тарілку? і т.д. весь посуд.

Потім накривають на стіл: глибока і мілка тарілка, ложка, хлібниця, чашка, серветка, сільничка. Вихователь запитує, як все це називають одним словом? Діти саджають на стіл ведмедика і Катрусю. Вихователь узагальнює:

Всім прибори є готові

Катруся серветки роздала

У глибоку тарілку суп ведмедику налила

Ніж, виделку, як годиться

Хай тримає у руці.

Вже ведмедик наш наївсяВсі сьогоднімолодці!

24. Гра "Магазин"

Мета: Закріпити засвоєння назв посуду, розуміння узагальнюючого слова

посуд. Вправляння у побудові діалогів.

Хід гри: Ігровий магазин на столі: різноманітний посуд  – скляний (банка, пляшка, стакан), металевий (ложка, виделка, ніж, каструлька, чайник), пластмасовий (тарілки, чашки, блюдця).

Вихователь пропонує зайти до магазину (підійти до столу), звернутися до продавця (вихователя) і попросити купити посуд. Куплений посуд описувати за напрямами: назва, з чого зроблений, якої форми, для чого призначений.

Виконання вправи "Я запитую, а ти відповідай". Вихователь вводить дітей в уявну казкову ситуацію, коли посуд може відповідати на запитання ніби жива істота. Він ставить запитання до предметів посуду, а діти допомагають вести з посудом діалог. Наприклад:

Чашка:

Що в тебе наливають? (чай, компот)

Який компот ти любиш? (з вишеньок, з яблук)

Коли тебе миють? (коли я брудна)

А чому у тебе одна ручка? (щоб брати однією рукою)

З чого ти зроблена? (з пластмаси)

Що буде, як тебе кинути на підлогу? (я не розіб'юся)

–Хто тебе п'є? (діти і дорослі) і т.д.

*** При підготовці матеріалу використано інформацію з відкритих інтернет-джерел.