Як реагувати на дитячі капризи

Категорія: Психологічна служба
Опубліковано: Середа, 05 листопада 2014, 12:01
Перегляди: 3427

plach3       Каприз в перекладі з французької означає «примха, примха »; по відношенню до дітей примхами називають нерозумні і недоцільні дії, вимоги виконати власне бажання (деколи абсурдне і зовсім не потрібне) наперекір батьківській забороні. Прагнення досягти власної цілі, нехай поки що і беззмістовної, ще не так страшне, як жахливий акомпанемент цього дійства. Як правило дитина, капризуючи, ниє, плаче, кричить, репетує і вимагає. Часом до голосового супроводу додається руховий: дитина може трясти руками, падати, бити ногами або головою. Дитячі капризи і дитячі істерики — два невід’ємних компоненти дитинства, мабуть, немає на світі жодної дитини, яка б жодного разу не вередувала і не влаштовувала істерик.

Яка мета примх?

Чому дитина влаштовує «концерт»? Найважливіше для дитини — результат, тобто реакція батьків на її дії. Достатньо один раз піти на поводу у дитини і потім вже неможливо буде позбутися такої патологічної форми поведінки. Особливо, якщо дитина влаштувала «показові виступи» на публіці (у громадському місці, магазині) і вони виявилися результативними, тобто дитина отримала бажану іграшку чи солодощі, то надалі таких концертів не уникнути.

Перші капризи з’являються у дитини досить рано, вже до року вона починає розуміти, що у батьків своєрідна реакція на плач, вони намагаються з’ясувати, що маляті потрібно. Адже плач і крик це єдині сигнали, які може подати новонароджена дитина, висловлюючи свої потреби в їжі, воді, чистому одязі. Пізніше, коли малюк підріс, він починає використовувати ті ж сигнали, якщо він хоче отримати іграшку, солодощі або інший не життєво важливий предмет.

Особливо яскраво проявляється примхлива поведінка в періоди вікових криз, які в перші роки життя відбуваються із завидною регулярністю. Вчені виділяють декілька кризових періодів, під час яких капризи дитини проявляються з найбільшою силою: криза першого року життя, криза двох років, криза трьох років. Протягом усього цього часу дитина індивідуалізується і вивчає світ навколо себе. Вивчення відбувається методом тестування, все, що знаходиться навколо неї, треба помацати, спробувати на смак, штовхнути, кинути, загалом, дізнатися як воно працює і яка від цього користь. Те ж саме відбувається і з батьками, треба дізнатися, як вони реагують на ту чи іншу форму поведінки, як вони себе ведуть, якщо не реагувати на їх зауваження і т.д.

Перші капризи це теж частина вивчення світу, дитина експериментує, дізнається, і якщо її спроба увінчалася успіхом, вона отримала бажаний результат, цей спосіб поведінки сприймається як найдієвіший.

Оцінюючи поведінку своєї дитини, потрібно не забувати, що капризи –  це саме примхи, а не інші реакції. Часом малюк плаче, тому що йому страшно, наприклад, він боїться залишатися в кімнаті один або боїться великого скупчення людей. Крик і сльози це також і вираз протесту проти авторитарного ставлення з боку батьків, а також протест проти гіперопіки. Недолік уваги, любові і ласки малюк також намагається покрити за рахунок криків і істерик. Коли малюк розуміє, що крім як на крик, батьки не реагують, він починає його використовувати, щоб привернути увагу.

plach2Що робити батькам примхливої дитини?

Перед кожним з батьків стоїть складне завдання: необхідно виробити таку лінію поведінки, щоб дитина відчувала себе потрібною, любимою, була самостійною і не надто опікуваною. Спокійно дивитися і слухати, як розривається дитина від крику неможливо, проте необхідно зібрати всю волю в кулак і не йти на поводу у маленького експериментатора. Вгамувати  малюка за другим або третім разом буде взагалі неможливо, малюк буде кричати і плакати до тих пір, поки його прохання не буде задоволено.

Кричати у відповідь на крики і сльози безглуздо, малюк може почати кричати з подвійною силою. Вихід один — знайти золоту середину, відвернути дитину від її примх і самим відволіктися від ситуації. Тільки привід повинен бути вагомий і дієвий, «дивися, пташка полетіла, дивися, кішечка побігла» на дітей практично не діє.

Приділяйте дитині увагу, завжди пояснюйте їй причину відмови, при цьому аргументуючи. «Тому що не можна!» або «Я так сказав!» для дитини не аргумент, навпаки, спостерігаючи такі форми поведінки, малюк починає розуміти, що вимогливим тоном і наказом можна чогось досягти.

Щоб малюк не вередував, тактика поведінки і виховання обох батьків має бути одноковою. Якщо мама дозволила їсти цукерки і дивитися мультики, а завтра тато за це карає, то малюк в будь-якому випадку почне просити цукерки і мультики, адже вчора було можна. Вимоги і з боку матері, і з боку батька повинні збігатися, тоді малюк буде розуміти чітко, що можна і чого не можна, і що будь-які його спроби домогтися бажаного не увінчаються успіхом. Знаючи, що сили будуть витрачені даремно, дитина не почне вередувати.

*** При підготовці матеріалу використано інформацію з відкритих інтернет-джерел.